dinsdag 4 november 2014

Robert Yates: Revolutionary Road

De Arbeiderspers , 2009  231 blz.



Dit boek verscheen in 1961, werd in het Nederlands vertaald in 1989 en kwam opnieuw uit in 2009 met een voorwoord van Thomas Verbogt. Deze laatste is heel enthousiast over het boek en ook achterin het boek staan lofprijzingen van collega-auteurs en recensenten van diverse kranten (Trouw: “Een van de klassieken van de hele westerse cultuur”). De roman werd verfilmd door Sam Mendes  (American Beauty) met Leonardo di Caprio en Kate Winslet in de hoofdrol. Mijn verwachtingen konden niet hoger gespannen zijn. Daardoor viel dit debuut van Yates me toch wat tegen. Het jonge stel Frank en April Wheeler, ouders van twee kleine kinderen, wonend in een welvarende buitenwijk, zoekt het geluk. Hij heeft een saaie kantoorbaan en zij treurt om een mislukte carrière als actrice. Dat zet hun relatie onder druk. Daarom besluiten ze naar Parijs te emigreren. Ook de bijfiguren proberen iets moois van hun leven te maken: de bevriende buren de Campbells, het echtpaar Givings met hun intelligente maar gestoorde zoon John, het sexy kantoormeisje Maureen. Een interessant gegeven dus: hoe zorg je dat je niet wegzakt in een doorsneebestaan en maak je je droom waar? Toch blijven de personages te vlak, naar mijn idee, en kan ik hun kronkelpaden niet steeds volgen, al was ik aan het eind wel weer geraakt.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten