dinsdag 2 december 2014

Jan Brokken: De provincie

Atlas Contact Amsterdam 2013. Oorspronkelijk De Arbeiderspers 1984 Amsterdam  176 blz.


Jan Brokken: De provincie

Vorig jaar las ik met veel genoegen De vergelding van Jan Brokken. Bovendien ontdekte ik toen zijn beide schrijfboeken: De wil en de weg en Het hoe. Ik werd een fan en zag in dat ik heel wat heb in te halen. Ik genoot van Mijn kleine waanzin en andere boeken en heb nu net Brokkens debuut De provincie uitgelezen. Dat kostte weinig moeite, want het is maar een dun boekje en het leest lekker weg.

De jonge journalist Frank de Roover gaat terug naar zijn geboortedorp Portland om de begrafenis bij te wonen van zijn jeugdvriendin Lili, die is vermoord door haar ex Peter, een vroegere vriend van Frank.  Samen met Koos vormden zij een viertal dat zich van de rest van de dorpsjeugd onderscheidde door hun goede komaf en door hun verlangen zich los te maken van hun benauwende omgeving. De enige die daarin is geslaagd, is de ik-figuur Frank. Dat maakt dat hij het gevoel krijgt dat hij er niet meer bij hoort en met argwaan wordt bekeken. Brokken houdt de spanning tot op het laatst vast. Je kunt zien dat hier een getalenteerd schrijver aan het woord is, maar dat zijn werk nog niet het niveau en de diepgang heeft van zijn recentere boeken. Het gegeven van drie dorpsjongens en een meisje die iets bijzonders van hun leven willen maken, deed me overigens denken aan Joe Speedboot van Tommy Wieringa. 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten